14 Mayıs 2023 tarihinde gerçekleşen ilk tur seçimleri sonrasında tüm dikkatler 28 Mayıs’ta gerçekleşecek 2.tur seçimlerine kilitlenmişti. Seçimler tamamlandı. Yeni kabine belirlendi. Dövizin ipi yavaş yavaş salınmaya başlandı.
Döviz kuru artışı sonrasında, haziran ayına otomotivde yeni zamlarla uyandık. Marka ve modeline göre araçlara yüzde 2 ile 6 arasında değişen oranlarda zam geldi. Sıfır araçlara gelen bu zamlar 2. el fiyatlarına da doğrudan yansımakta.
Yüksek enflasyon dönemlerinde otomobilin yatırım aracı olarak algılanması ve sıfır araç bulamayan bireylerin doğal olarak 2. ele yönelmesi, 2. el otomobil fiyatlarının sıfır otomobil fiyatlarına kıyasla daha fazla artmasına yol açmaktadır. 2. el araç satan kişilerde de sattığı aracı yerine koyamama problemi uzun zamandır sürüyor.
Kredi musluklarının kapanması daha fazla artışın önüne geçer ancak otomobil fiyatlarının düşmesini beklemek yanlış olur. Kredi musluklarının açılması da bu artışa katkı sunar. Kredi faizleri artsa bile.
Merkez bankası faizi geçtiğimiz aylara göre sabit kalmasına rağmen, otomotivde kredi faizleri artmaya devam etti. Hatta yalnızca otomotivde değil konut ve ihtiyaç kredisi faiz oranları da arttı. Sadece kredi kartından çekilen taksitli avansın faizleri artmamıştı. Ancak 2 seçim arası taksitli nakit avanslar kapatılıp 2. tur beklenmeden aniden açıldı. Bankaların bir kısmı bu karara uymadı.
Yeni ekonomi yönetimi ile otomotiv sektöründeki gelişmeleri hep birlikte göreceğiz. Zamların durmasının kolay olmadığı, kredi bulmanın zorlaşacağı ve üstüne de faiz artışlarının olacağı konuşuluyor.
Sizce otomotiv sektöründeki zamlar durur mu?
Kredi konusunda nasıl gelişmeler olur?