Dünyanın en değerli otomotiv markaları içinde Tesla’nın yeri ayrı. Piyasa değerlerine baktığımızda diğer tüm otomotiv şirketlerini toplasanız 1 Tesla etmiyor. Tesla dışında elektrikli araç pazarına önem veren Çinli şirketler dışında başka herhangi bir kayda değer üretici bulunmuyor. Tabi ki benzinli ve dizel araç üreten şirketlerin de elektrikli araç versiyonları çıktı ancak hala istenilen seviyede değil. Diğer markalar dostlar alışverişte görsün mantığını ile ilerliyor. Tamamen elektrikli araç olması konusu da ayrı bir tartışma konusu.
Ülkemizde Tesla ile birlikte milli markamız TOGG dışında pazara yeni giren Chery, BYD, Skywell, MG gibi markalar bulunmaktadır.
Donanım ve tasarım konusunda iddialı olan bu Çinli üreticiler, ÖTV avantajı nedeniyle benzinli ve dizel araçlara göre daha ucuz olmakla kalmıyor, asıl rakipleri olan elektrikli araba TOGG ve Tesla’ya göre daha ucuz opsiyonlar sunmaktadırlar.
Ülkemizde otomobil almanın gittikçe zorlaşması sebebiyle, fiyat avantajı ile Çinli markalar satış adetlerinde hızlı yükselişler yakalamışlardı. Bunu trafikte de rahatça gözlemleyebiliyoruz.
Vatandaş memnun ve sıfır araçlara nispeten uygun fiyatla sahip oluyor. Rekabet kaynaklı diğer araç fiyatlarını da baskılıyordu. Ta ki yüzde 40 ek gümrük vergisi gelinceye kadar. 7 Temmuz itibari ile devreye girecek.
Vatandaşın elinden ucuz araç alma imkânı alınmış oldu. Hükümetin doğrudan vergi geliri elde etmesi dışında asıl amaçlarından biri olan yurtdışına döviz çıkışını azaltılması. Bunu yurtdışı çıkış harcının 150 TL’den 1.500 TL- 3.000 TL gibi rakamların telaffuz edilmesinden de anlayabiliriz. Ayrıca yüzde 40 vergi sonrası Çinli firmalar ülkeye yatırım yapıp fabrika kurarsa ne ala, o da avantaj olarak görülüyor.
Ancak Türkiye’de trafikte olan araçların yaşı her geçen gün artıyor. Vatandaşlarımız daha eski arabalara binmeye mecbur bırakılıyor. Ekonomik reçeteyi vatandaşa çıkarmamak gerek.
Satın alma gücümüzün arttığı bir Türkiye dileğiyle…