Şimdi “obsesif beyin” ve bunun zıddı olan “gevşek/gamsız beyin” örneklerini anlatan aşağıdaki “ HUZUR-ELEĞİ METAFORU” na bir göz atalım isterseniz: Şekilde üstte görülen obsesif (en sık) elek/İFRAT ELEK, şimdiye kadar arzetmeye çalıştığımız obsesif insan tipinin kullandığı zihin yapısını gösteriyor. En alttaki en-seyrek (TEFRİT ELEK) şeklinin de gamsız-vurdumduymaz insan tipinin zihin yapısını temsil etsin. Ortadaki normal olan VASAT ELEK ise sağlıklı ve huzurlu insanın zihin yapısını göstersin. Şimdi yaşamın içinden farklı meslek gruplarından bu üç zihin yapısını temsil eden insanların davranışlarını irdeleyerek neden normal elek/vasat elek kullanmamız gerektiğini anlamaya çalışalım isterseniz : Tekrardan obsesif (takıntılı) yaşayanlardan daha önceki yazılarda bahsettiğimiz müzik öğretmeni/ev hanımına geri dönelim: Birçok yeteneğiyle beraber hızlı, verimli ama aşırı ayrıntıcı yaşayarak (yani her hadiseyi bu ifrat eleğinden süzerek) yaşamını idame ettirmeye gayret eden bu insan tipi neden sürekli alert (tedirgin/alarmda) tetikte ve koşturmak zorunda hissediyor kendini? Çünkü doğumundan beri yetiştiği aile ortamı, modellediği öğretmenler ve etrafındaki prototip insanlardan ayna nöronları aracılığıyla yaptığının/en doğrusu bu şekilde olması gerektiğini zihnine kodlanmış. Ve bu o obsesif insanın otomatizması haline gelmiş ama en doğrusu bu mu, bir başkası mı? olup olmadığını irdelemiştik önceki yazılarda. Yaşamının siyah-beyaz arasındaki vurucu tonlardaki darbeleriyle nasıl allak-bullak olduğunu ve  depresyona nasıl zorunlu olarak yakalandığını anlamıştık. Bu sonuç kaçınılmaz idi, çünkü insan zihninin aktif-belleği (working memory) sadece 6-7 done ile meşgul olabiliyor ve bu sayı modern insanın işgal edilmiş zihin yapısında olduğu gibi 16-17 ye çıktığında insan beyinleri şaşkın şaşkın kitlenip stop ediyor (zamanımızın aşırı unutkanlıklarının temel sebebi). “Dijital amnezi” diyebileceğimiz bu durum ayrı bir yazı konusu olmakla beraber bu ifrat-eleği kullanan obsesif beyinlerin çok sık maruz kaldıkları bir problem günümüzde. Şimdi bu zihin yapısının tam tersine sahip bir “gamsız beyin” örneğiyle devam edelim: Hatta aynı obsesif-beyinli insan örneğimizden devam edelim. Bu öğretmen annenin, ailesine ve öğrencilerine karşı hayli gevşek, işlerini hep erteleyen, çocuklarını ve eşini ihmal eden (evdeki çok değerli zamanını sosyal medya ile geçirip yemek yapmayı ve eşine ait görevleri hep erteleyen) bir karakter düşünün. Bu evliliği ve öğretmenlikle ilgili yükümlülüklerini ne kadar götürebilir? Böyle gerçekten mutlu ve sağlıklı kalabilir mi? Hele eşine evine ve çocuklarına çok bağlı bir kocaya sahipse o evlilik sarsılmaya başlar, çocukların anneyi yanlış  modellemeleri, onların da kendi ders vb. gibi sorumluluklarını kaybetmelerine yol açar. Bu gamsız beyne sahip TEFRİT ELEĞİ kullanan öğretmen tipi işyeri olan okulundaki  müdüründen sürekli uyarı alarak bi şekilde cezalar almaya ve öğrencileriyle aralarında sorunlar başgöstermesi kaçınılmaz olur. Çocuklarındaki aymazlığın aynısını, bu sefer öğrencilerinde de görmeye başlayan bu gamsız beyinli öğretmen anne giderek büyüyen sorunlar yumağıyla hayatı kaldıramayacak hale geldiğinde tabi ki önce depresyona girer, etrafının uyarılarına kulak vermez ise eni sonu çok daha büyük iptilalalara duçar kalır, ailesi dağılır, evlatları yanlış yollara girebilir veya eşi tarafından aldatılabilir vs… (DEVAM EDECEK).