E-turizme alışmadan M-turizm geldi
Ahmet Gündüz
Turizmde Teknolojinin hızına yetişmek mümkün değil Daha yeni yeni e-turizme alışırken şimdi sessiz sessiz arkadan yükselen yeni bir eğilim var. Bunun adı m-turizm yani mobil turizm. Kişisel bilgisayar kullanımının bir sonraki evresi olarak tanımlayabiliriz.
Artık mobil cihazlar hayatlarımızı ve seyahat biçimlerimizi belirleyecek. Bu geçiş hızlı bir şekilde ilerliyor. Akıllı telefonların ve tabletlerin teknolojik olarak şahlanması bu eğilime dramatik bir ivme kazandıracağı aşikar. Buradaki en önemli faktör cihazların gittikçe uygun fiyatlara çekilmesi ve mobil telefonlarda internetin çok hızlı bir hale getirilmesi.
Diğer önemli konu, ki bence en can alıcı konu, yurtdışındaki roaming fiyatları. Bu doğrultuda da yoğun bir çalışma sürüyor ve inanıyorum ki çok yakın gelecekte bu konuda da kolaylıklar ortaya çıkacak. Zira ciddi bir talep var ve bu talebin karşısında pek çok telekomünikasyon şirketi direnemeyecek. 1990’ların sonunda e-posta ve telefonu entegre eden akıllı telefonlar ortaya çıktı. O zamandan beri bu gelişim son sürat devam ediyor. 2007’de iPhone’un devreye girmesi ve bunu 2010’da iPad’in takip etmesi mobil cihaz pazarını beklenmedik bir boyuta taşıdı. M-turizm artık bir küresel eğilim, elektronikten mobile olan geçiş (“e”den “m”ye). E-devlet, e-bankacılık, e-sağlık gibi elektronik platformların hızlı bir şekilde m-*devlet, m-bankacılık ve m-sağlık platformlarına devşirileceği bir gerçek. Amaç her yerde her zaman ulaşılabilir olmak. Mobil cihazlar artık bir dağıtım ve alışveriş aracı olarak tanımlanıyor.
Dünyada şu an 6 milyar kişi mobil cihaz kullanıyor, Asya’da pek çok kişi ilk internet tecrübesini mobil cihaz sayesinde yaşıyor. Mobil pazarını elinde tutan ülkeler nüfus fazlalığının da avantajı sayesinde Hindistan ve Çin. En son istatistiklere göre her iki ülkenin toplam paydası yüzde 30’un üstünde. Mobil söz konusu olunca en önemli faktör yukarıda da belirttiğim üzere hız. Dünya üstünde 1,2 milyar kişi geniş bant (broadband) kullanmakta. Son dönemlerde internet üzerinden arama mobil cihazlarından yapılmakta. 2011 yılında Google’ın arama motoruna gelen taleplerin yüzde 20’si mobil cihazlardan geldi. 2012’de bu rakam yüzde 28’e yükseldiği gözlemlendi.
Bu inanılmaz sıçramadaki en önemli etkenlerden birinin tabletler oluğu Google’ın yıllık raporunda açıklandı. Özellikle CPC (coast per click) kurgusu altında tablet üzerinde tıklama fiyatlarının cep telefonlarına kıyasla çok daha uygun (yaklaşık yüzde 10-15 daha ucuz) olması tabletten pazarlama faktörünü de tetiklemekte. Sonuç olarak internet sayfaları hızlı bir şekilde mobilleştirilmeli. Bunun için elbette bir masraf yapılacaktır ancak planlı gidildiği sürece bu kısa zamanda kendisini amorti edecektir. Benden söylemesi…
Yorumlar