Son dönemde artan kredi dolandırıcılığı vakalarına ilişkin önemli bir hukuki gelişme yaşandı. Dolandırıcıların vatandaşların bilgisi dışında bankacılık uygulamaları üzerinden kredi çekmesine ilişkin açılan bir davada, mahkeme mağdur lehine karar verdi. Mahkemenin hükmüne göre, yeterli güvenlik önlemi almayan bankalar, oluşan zarardan sorumlu tutulabilecek.
Dolandırıcılar, farklı yöntemlerle kişisel bilgileri ele geçirerek mağdurlar adına kredi çekiyor veya ek hesaplarını kullanarak hesaplardan para aktarıyor. Ankara Tüketici Mahkemesi’ne başvuran bir vatandaş, bilgisi dışında adına 100 bin TL kredi çekildiğini ve ek hesabından 49 bin 437 TL kullanıldığını belirterek bankaya dava açtı.
"Banka Güvenlik Açığından Sorumlu"
Mahkeme, yapılan incelemelerin ardından, bankanın yeterli güvenlik tedbirleri almadığı sonucuna vardı. Bu nedenle mağdurun borçlu olmadığına karar vererek, oluşan zararın bankaya ait olduğuna hükmetti.
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Avukat Umut Metin, bu kararın tüm davalar için bağlayıcı olmadığını, ancak benzer mağduriyetler için örnek teşkil edebileceğini belirtti. Metin, “Mahkeme, bankanın güvenlik önlemlerinin yetersiz olduğunu tespit ederse, zararın banka tarafından karşılanması mümkündür. Ancak bu karar, sadece ilgili davaya özgüdür. Yargıtay tarafından içtihat niteliğinde bir karar verilmediği sürece genel bir bağlayıcılığı yoktur” dedi.
Vatandaşlara Güvenlik Uyarısı
Uzmanlar, benzer dolandırıcılık vakalarına karşı vatandaşların daha dikkatli olması gerektiğini vurguluyor. Kişisel bilgilerin paylaşılmaması, güçlü şifre kullanımı, iki aşamalı doğrulama sistemlerinin aktif edilmesi ve banka işlemlerinin düzenli olarak kontrol edilmesi gibi önlemlerle dolandırıcılık riskinin azaltılabileceği belirtiliyor.