2015 yılında 200 TL ile araç sahipleri, yaklaşık 47 litre benzin veya 52 litre motorin alabiliyorken, 2024 Kasım ayında aynı tutarla yalnızca 4,73 litre benzin ve 4,53 litre motorin alınabiliyor. Bu dönemde benzin fiyatı yüzde 896, motorin fiyatı ise yüzde 1069 oranında arttı.
Böylece araç sahipleri, benzin ve motorin alımında büyük bir zorluk yaşamaya başladı. Örneğin, bir zamanlar 200 TL ile depo doldurulabilirken, şimdi bu miktar neredeyse deponun yüzde 10’unu bile dolduramıyor.
Akaryakıt fiyatlarındaki bu keskin yükselişin arkasında ise son yıllarda yaşanan ekonomik dalgalanmalar ve küresel gelişmeler bulunuyor. 2018 ve 2021’deki döviz kuru dalgalanmaları, 2022’de başlayan Rusya-Ukrayna savaşı ve 2023’teki vergi düzenlemeleri, fiyatların hızla artmasına neden oldu. Bu süreçte, 2009’da piyasaya sürülen en büyük banknot olan 200 TL’nin, akaryakıt alım gücü önemli ölçüde azaldı.
2015’te benzin litre fiyatı 4,25 TL, motorin fiyatı ise 3,78 TL seviyelerindeyken, Kasım 2024’te bu rakamlar sırasıyla 42,32 TL ve 44,18 TL’ye yükseldi. Bu artış, özellikle 2021 yılından sonra hızlandı. 55 litrelik bir araç deposunun dolum maliyeti de ciddi şekilde arttı.
Banka ve kredi kartlarıyla yapılan akaryakıt harcamaları da benzer bir trend izledi. 2015’te, banka kartıyla 58,97 TL, kredi kartıyla ise 163,25 TL harcama yapılırken, 2024 yılına gelindiğinde bu rakamlar sırasıyla 494,70 TL ve 1.243,32 TL'ye çıktı.
Ancak, harcama tutarlarıyla alınan litre miktarına bakıldığında, her iki kartla da alınan litre miktarının azaldığı görülüyor. 2015’te banka kartıyla 13,87 litre benzin alınırken, 2024 yılında bu miktar 11,42 litreye düştü. Kredi kartıyla yapılan harcamalarda ise aynı dönemde alınan litre miktarı 28,71 litreye geriledi. Bu da, akaryakıt fiyatlarındaki artışın, kartlı harcamalarla yapılan alımları da sınırladığını gösteriyor.