Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda TÜBİTAK 2218 Doktora Sonrası Araştırma Projesi kapsamındaki görevlendirme ile sürdürdüğü TÜBİTAK onaylı proje kapsamında Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Aydın İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Didim Ticaret Odası’nın da destekleri ile Sosyal ve Beşerî Bilimler Bağlamında Ortaöğretim Coğrafya dersi kapsamında Veri Okuryazarlığının geliştirilmesi” başlıklı projenin ilk tanıtımı Didim’de yapıldı. Ticaret Odasındaki basın toplantısında proje yürütücüsü Adıyaman Üniversitesi görevlisi Dr. Çağrı Demirtaş projenin içeriğini paylaştı.

“5 İLÇEDE PROJE UYGULANACAK”

Demirtaş yaptığı açıklamada “Geleceğin temel becerilerinden biri olarak kabul edilen veri okuryazarlığı projesi kapsamında, Aydın ilinde Merkez Efeler, Nazilli, Söke, Kuşadası ve Didim ilçelerinde öğretmenlere yönelik geniş kapsamlı veri okuryazarlığı atölyeleri düzenlenecek. Aydın ilinde öğretmenlere yönelik Veri Okuryazarlığı Atölyeleri düzenlenecek olup, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin belirlediği eğitim vizyonuna uyumlu bir şekilde, öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmeyi ve onları veri odaklı bir dünyaya hazırlamayı hedefle Didim Esra Karakaya Anadolu Lisesi öğrencileri ile programlı uygulama atölyeleri yapılacak. Veri Okuryazarlığı Projesi yaygın etki oluşturması adına Didim’de ve Aydın’da basın toplantıları ile yapılacak.

Didim'de kaldırım işgallerine taviz yok Didim'de kaldırım işgallerine taviz yok

“ÖNCE ÖĞRETMENLERE SONRA ÖĞRENCİLERE”

Öncelikle öğretmenlerimize bu eğitimi vermeyi planlıyoruz. Onlar da kendi okullarında öğrendiklerini uygulayacaklar. Daha sonra ise, bu süreci öğrencilere aktaracağız. Şu anda her ilçede, çalışma grubumuzun olduğu en az bir okul belirledik. Uygulamaları buralarda yürütmeyi hedefliyoruz. Ancak sadece bu okullardaki öğretmenlerle sınırlı kalmayı düşünmüyoruz. Çünkü bu çalışma, Türkiye Yüzyılı Eğitim Modeli kapsamında belirlenen temel alan becerilerinden biri olan veri okuryazarlığını geliştirmeyi amaçlıyor. Bu nedenle, elimizde böyle bir fırsat varken, Aydın’daki tüm ilçelerde görev yapan öğretmenlerimize de bu beceriyi kazandırmayı hedefliyoruz. Bu amaçla, önümüzdeki hafta 5 günlük bir öğretmen atölyesi düzenleyeceğiz. Sabah saatlerinden akşam saatlerine kadar sürecek bu atölyelerde, öğretmenlerimiz veri okuryazarlığını uygulamalı etkinliklerle öğrenme şansı bulacaklar.

“ÖĞRENCİLERLE ÖREN YERLERİNDE ETKİNLİKLER YAPILACAK”

İkinci aşamada ise öğrencilere yönelik uygulamalara geçeceğiz. Belirlediğimiz öğrenme alanlarında, etkinlik temelli çalışmalar yaparak öğrencilerimize veri okuryazarlığı becerilerini kazandırmaya çalışacağız. Bunun için Latmos, Priene ve Afrodisias olmak üzere üç etkinlik alanı belirledik. Öğrencilerimizi buralara götüreceğiz. Hazırladığımız etkinlik yaprakları aracılığıyla, öğrencilere veri tanımlama, toplama, işleme, kullanma ve bu süreci etik kurallar çerçevesinde yönetme becerileri kazandırmayı amaçlıyoruz. İster yerel ister ulusal medya olsun, projemizin hem sürecine hem de çıktıklarına kamuoyunun dikkatini çekmek istiyoruz. Sosyal medya mecraları, bu konuda etkili olacak. Yaygın bir etki oluşturmayı hedefliyoruz. Projemize destek veren yerel kurumlarımız da var. Örneğin; Didim Ticaret Odası, Didim Demirtaş Mühendislik ve İnşaat Şirketleri ile Didim Genç İş İnsanları Derneği süreç boyunca bize destek vereceklerini ifade ettiler. Ancak en büyük destekçilerimiz sizler, yani medya mensupları olacaksınız. Bu projenin amaçlarının yerelde ve ulusalda duyurulması açısından vereceğiniz destek bizim için çok kıymetli. Burada özellikle altını çizmemiz gereken önemli bir husus var: TÜBİTAK bu projeyi yürütmüyor; projeyi destekliyor. TÜBİTAK tarafından bize iletilen en önemli uyarılardan biri bu. Yanılgıya mahal vermemek adına, projeyi benim yürüttüğümü ve bir akademisyen olarak süreci yönettiğimi belirtmek istiyorum. “dedi.

Dr. Çağrı Demirtaş Kimdir? Dr. Çağrı Demirtaş, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda görevlendirme ile akademik çalışmalarını sürdürmektedir. Lisans ve yüksek lisans eğitimini Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi alanında tamamlamış, doktorasını Bilgi Okuryazarlığı üzerine yapmıştır. Eğitimde dijitalleşme, bilgi ve veri okuryazarlığı konularında çalışmalar yürüten Demirtaş, özellikle lise ve üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilecek yöntemler üzerine odaklanmaktadır. Akademik kariyerinde birçok ulusal ve uluslararası kitap, makale bildiri vb. yayın yapmış ve çeşitli projelerde yer almıştır.

Veri okuryazarlığı nedir? Veri okuryazarlığı, bireylerin verilere erişebilme, bunları analiz edebilme, eleştirel olarak değerlendirebilme ve etik bir şekilde kullanabilme becerilerini kapsayan bir yetkinliktir. Verilerin organize edilmesi, yorumlanması ve anlamlı hale getirilmesi sürecini içerir.

Muhabir: HÜSEYİN ÇALIŞKAN