Aydın otogarında bayram yoğunluğu Aydın otogarında bayram yoğunluğu

Alışveriş sırasında kasada telefon numarası istenmesi yaygın bir uygulama haline gelirken, Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK) Başkanı Faruk Bilir, bu konuda önemli açıklamalarda bulundu. Bilir, telefon numarası talep edilmeden önce müşterilere mutlaka bilgilendirme yapılması gerektiğini vurgulayarak, açık rıza alınmadan gerçekleştirilen bu işlemin hukuka aykırı olabileceğine dikkat çekti.

Telefon Numarası Talebi Vatandaşın Rızasına Bağlı

TBMM Yapay Zeka Araştırma Komisyonu’nda konuşan Bilir, kişisel veri işleme süreçlerinin yasal çerçevede belirlenen şartlara uygun olması gerektiğini hatırlattı. Kasada telefon numarası istenmesinin KVKK'ya yapılan en yaygın şikayetlerden biri olduğunu belirten Bilir, şu ifadeleri kullandı:

"Alışveriş sırasında 'Telefon numaranızı alabilir miyiz?' sorusuyla karşılaşmak adeta bir rutin haline geldi. Vatandaşlar, bu uygulamanın alışverişin bir parçası olduğu yanılgısına kapılıyor. Ancak kanunen, telefon numarası talep edilecekse, bunun nedeninin açıkça belirtilmesi gerekiyor. Örneğin, 'Reklam ve geri bildirim amacıyla' ya da 'Ürünün kargo ile teslimi için' şeklinde bir açıklama yapılmalı. Aksi takdirde, açık rıza alınmadan kişisel veri işlenmesi hukuka aykırıdır."

Parmak İzi ve Biyometrik Verilerin Alınması Ölçüsüz Bulunuyor

Bilir, kişisel veri işleme sürecinin sekiz farklı şarta bağlı olduğunu ve bu şartlardan birine dayanmadan gerçekleştirilen veri işlemenin hukuka aykırı olacağını belirtti. KVKK’nın yerleşik içtihatlarına değinen Bilir, spor salonları gibi bazı işletmelerin üyelerinden parmak izi, retina veya avuç içi verisi talep etmesini "ölçüsüz" bulduklarını ifade etti.

Kaynak: HABER MERKEZİ - ANADOLU AJANSI