Çalışanların yıllık izin haklarının genişletilmesine yönelik kanun teklifi, hizmet süresine göre uygulanan alt sınırların yükseltilmesini öngörüyor. CHP Ankara Milletvekili Deniz Demir’in imzasını taşıyan 2/2848 esas numaralı teklif, 7 Ocak 2025’te TBMM Başkanlığına sunuldu.
Meclis kayıtlarında teklifin son durumu “komisyonda” olarak yer alıyor. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna sevk edilen düzenleme, mevcut haliyle yürürlüğe girmiş bir izin artışı anlamına gelmiyor.
Teklif kabul edilirse kim kaç gün yıllık izin kullanacak?
4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde değişiklik öneren teklif, yıllık ücretli izin sürelerini üç kıdem grubunda artırmayı hedefliyor.
| Hizmet süresi | Mevcut asgari izin | Teklif edilen asgari izin | Artış |
|---|---|---|---|
| 1 yıldan 5 yıla kadar, 5 yıl dahil | 14 gün | 20 gün | 6 gün |
| 5 yıldan fazla, 15 yıldan az | 20 gün | 25 gün | 5 gün |
| 15 yıl ve üzeri | 26 gün | 30 gün | 4 gün |
Buna göre en yüksek gün artışı, ilk kıdem grubunda gerçekleşecek. Beş yılını doldurmuş çalışanlar da bu grupta yer alırken, ikinci grubun kapsamı beş yıldan fazla ve 15 yıldan az hizmeti bulunan işçilerden oluşacak.
Tablodaki süreler yasal alt sınırları gösteriyor. İş sözleşmeleri veya toplu iş sözleşmeleriyle daha uzun yıllık izin süreleri belirlenebiliyor.
Yaşa bağlı izin sınırı 25 güne çıkarılmak isteniyor
Teklifte, 18 yaş ve altındaki işçiler ile 50 yaş ve üzerindeki işçiler için yıllık izin alt sınırının 25 gün olması öngörülüyor. Mevcut düzenlemede bu gruplara verilecek yıllık ücretli izin 20 günden az olamıyor.
Yer altı işlerinde çalışanların izinlerine dört gün eklenmesi hükmü de teklif metninde korunuyor. Bu dört günlük ilave, mevcut mevzuatta da bulunuyor. Önerilen değişiklik, temel izin sürelerinin artırılmasıyla yer altı çalışanlarının toplam izin hakkını da yükseltecek.
Yıllık izin artışı yürürlüğe girdi mi?
20, 25 ve 30 günlük süreler henüz yürürlükte değil. TBMM kayıtlarında komisyonda görünen teklif için kesinleşmiş bir uygulama tarihi bulunmuyor. Teklif metninde, düzenlemenin yasalaşması halinde yayımlandığı tarihte yürürlüğe girmesi öngörülüyor.
Bu süreçte İş Kanunu kapsamındaki işçiler için kıdeme bağlı genel asgari süreler 14, 20 ve 26 gün olarak uygulanmaya devam ediyor. Yıllık ücretli izne hak kazanmak için işyerinde deneme süresi dahil en az bir yıl çalışmış olmak gerekiyor.




